Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej oraz Fundacja „Matematyka dla wszystkich” zapraszają uczniów szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych do uczestnictwa w Konkursie Interdyscyplinarnym na najciekawszą pracę projektową nt.
Matematyka jest wszędzie
Celami konkursu są:
- rozbudzanie i rozwijanie u uczniów zainteresowania matematyką,
- zachęcanie uczniów do szukania powiązań matematyki z innymi dziedzinami,
- umożliwienie uczniom dzielenia się swoimi zainteresowaniami i pasjami z rówieśnikami,
- inspirowanie nauczycieli do stosowania nowych form pracy z uczniami.
Szczegółowe informacje dotyczące konkursu, w tym sposób zgłaszania się, można znaleźć w załączonym regulaminie. Wszystkie informacje związane z konkursem znajdują się również na stronach internetowych: http://www.wombb.edu.pl (zakładka Konkursy i olimpiady) oraz http://www.matematykadlawszystkich.pl/ (zakładka Konkursy)
Serdecznie zapraszamy.
W imieniu organizatorów Katarzyna Parcia
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zakończenie konkursu
W dniach 15 i 17 marca 2016 r. odbyły się w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej prezentacje w ramach 5 edycji konkursu Matematyka jest wszędzie. Swoje prace projektowe zaprezentowało 36 uczestników w trzech kategoriach: szkoła podstawowa, gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna. Prezentacje były efektem finalnym kilkumiesięcznej pracy uczniów, którą wykonywali pod kierunkiem swoich nauczycieli.
Architektura, muzyka, przyroda, sport, kulinaria to tylko kilka dziedzin, w których uczestnicy naszego konkursu odnaleźli elementy matematyki. Mieliśmy szanse przekonać się, jaka jest różnica pomiędzy dźwiękiem, uzyskanym z piszczałki wykonanej poprawnie, tj. zgodnie z zasadami matematyki a z piszczałki celowo wykonanej wbrew obliczeniom matematycznym. Różnica brzmienia była słyszalna nawet dla ucha niewykształconego muzycznie. Oglądaliśmy piękne modele sporządzone przez uczniów,m.in.wielościany ilustrujące komórki, z których zbudowany jest plaster miodu, model krakowskiej Tauron Areny, a także wspaniałe modele piramid. Ogromne wrażenie wywołało wniesienie przez uczniów przebranych za niewolników Faraona pięknej i wielkiej piramidy zbudowanej z 3125 ostrosłupów prawidłowych czworokątnych. Piramida ta powstała na cześć wielkiego polskiego matematyka Wacława Sierpińskiego, ma tę własność, że jest fraktalem. Podziwialiśmy też nieco mniejszą piramidę, ale za to zbudowaną z 5100 karteczek origami modułowego. To efekt pracy całej klasy, zaangażowanej w projekt i występ ucznia, który wcielił się w rolę Faraona i odegrał ją według własnego scenariusza. Niektórzy uczestnicy konkursu próbowali zaskoczyć i zadziwić komisję konkursową ciekawostkami ukrytymi w samej matematyce. Pokazywali paradoksy matematyczne, mniej znane odkrycia Pitagorasa (np.krąg pitagorejski, gwiazda pitagorejska), przybliżyli nam interesujące elementy matematyki wedyjskiej. Komisja wysłuchała kompozycji autorskiej uczestniczki konkursu zatytułowanej „W ułamku miłości”. Napisała ona własny tekst, zaśpiewała i zagrała na gitarze, natomiast muzyka była inspirowana utworem ColbieCaillat "Bubbly". Wysłuchaliśmy pięknych oratorskich przemówień, a także odczytanych referatów.Oczywiście te pierwsze cieszą najbardziej, zwłaszcza w wykonaniu najmłodszych uczestników konkursu.
Mamy nadzieję, że tegoroczne prezentacje konkursowe były ciekawe nie tylko dla nas dorosłych, ale także rozwijające wiedzę, kreatywność i widzenie matematyki przez uczniów.Rozstrzygnięcia dopiero przed nami. 21 kwietnia 2016 r. odbędzie się uroczyste ogłoszenie wyników i nagrodzenie zwycięzców konkursu. Serdecznie zapraszamy!
Laureaci Konkursu
21 kwietnia 2016 r. w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Bielsku-Białej odbyła się uroczysta gala rozdania nagród i wyróżnień w konkursie „Matematyka jest wszędzie”. Po powitaniu przybyłych uczniów i nauczycieli, a także zaproszonych gości przypomniano pięcioletnią historię konkursu. Został on zainicjowany w Kolegium Nauczycielskim w Bielsku-Białej, które przez wiele lat kształciło nauczycieli matematyki oraz dbało o ich dobre i nowoczesne przygotowanie do pracy dydaktycznej. Rezultatem tych działań jest miły fakt, że wielu nauczycieli matematyki, którzy przyjeżdżają ze swoimi wychowankami na konkurs, to absolwenci kierunków matematyka oraz matematyka z informatyką KN w Bielsku-Białej.
W tym roku przypadł pierwszy jubileusz konkursu – liczy on sobie 5 lat.Organizatorzy postanowili to uczcić, wręczyli więc książki i pamiątkowe dyplomy nauczycielom, którzy co roku przyjeżdżają ze swoimi wychowankami na konkurs i często osiągają sukcesy. Są to
Zdzisława Hojnacka – ZSEEiM im. J. Śniadeckiego w Bielsku-Białej,
Dorota Ponc – ZSEEiM im. J. Śniadeckiego w Bielsku-Białej,
Beata Pieńkowska – SP im. Jury Gajdzicy w Cisownicy,
Andrzej Pietrzyk – Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Miedźnej,
Katarzyna Wadoń-Kasprzak – Zespół Szkolno- Gimnazjalny Nr 2 w Kętach.
Mimo że regulamin konkursu przewiduje trzy kategorie związane z poziomem nauczania, w tym roku przygotowano aż 4 nagrody główne, gdyż w kategorii szkoła podstawowa przyznano dwie równorzędne nagrody pierwsze.Upominki dla zwycięzców ufundowane przez Regionalne Stowarzyszenie Oświatowe „Kaganek” oraz Firmę Pilch wręczyli: Władysław Mąsior – dyrektor RODN „WOM” w Bielsku-Białej, prof. dr hab. Henryk Kąkol – prezes Fundacji „Matematyka dla wszystkich” oraz Roman Pilch – właściciel firmy PILCH.
Nagrody główne zdobyli następujący uczniowie:
Uczeń |
Temat pracy |
Nauczyciel - opiekun |
Szkoła |
Tomasz Barcik |
Rola matematyki w budownictwie organów piszczałkowych |
Zdzisława Hojnacka |
ZSEEiM im. J. Śniadeckiego w Bielsku-Białej |
Kamil Kondysiak |
Co łączy matematykę z piramidą Cheopsa? |
Agnieszka Sadowska |
Gimnazjum 11 w Bielsku - Białej |
Maria Cul |
Tajemniczy ciąg, który rządzi światem. |
Anna Hulbój |
Zespół Szkół Nr 6 w Sopotni Małej |
Marta Woźniak |
Krzywe w architekturze |
Beata Pieńkowska |
SP im. Jury Gajdzicy w Cisownicy. |
Wyróżnienia otrzymali:
Uczeń |
Temat pracy |
Nauczyciel |
Szkoła |
Zuzanna Lipowczan |
Rachunki pana Pitagorasa |
Beata Pieńkowska |
SP im. Jury Gajdzicy w Cisownicy |
Martyna Janosz |
Dzień z życia szóstoklasistki - czy wszystko jest liczbą? |
Maria Chowaniec |
SP Stow. Przyjaciół Szkół Katolickich w Rychwałdku |
Karol Łanocha |
Matematyka wedyjska |
Katarzyna Wadoń-Kasprzak |
Zespół Szkolno- Gimnazjalny Nr 2 w Kętach |
Zofia Pławecka |
"Do, re... matematyka"-zastosowanie matematyki w muzyce. |
Krystyna Kepke |
Publiczne Gimnazjum nr 1 w Pszczynie |
Artur Kowalczyk |
Plaster miodu - cud architektury |
Urszula Kowalczyk |
Zespół Szkolno- Przedszkolny w Łobodnie |
Sebastian Wawrzyczek |
Udźwignij matematyką - jak to widzą praktycy? |
Dorota Marek |
ZSO w Pawłowicach |
Po części oficjalnej – odczytaniu nazwisk zwycięzców konkursu i wręczeniu nagród, odbyły się wystąpienia na bis,w czasie których. mieliśmy okazję jeszcze raz podziwiać najlepsze prace tej edycji konkursu i przekonać się czy matematyka naprawdę otwiera wszystkie drzwi. (Także wtedy, gdy mamy na myśli drzwi w znaczeniu dosłownym, o czym przekonali się niektórzy uczestnicy konkursu podczas wnoszenia prac do saliJ)
Tegoroczne nagrody zostały wybrane zgodnie z myślą przewodnią konkursu: nauka przez gry i zabawy. Mamy nadzieję, że przypadną do gustu laureatom i umilą im chwile spędzane w gronie rodzinnym.
Liczymy na równie dobre prace w przyszłym roku. Zapraszamy do udziału w konkursie!
Katarzyna Parcia